Waarom pro bono?

Pro bono (of pro deo) is een term die we voornamelijk kennen uit de advocatuur. Het beschrijft werd dat op vrijwillige basis wordt gedaan voor een ‘hoger doel’ dan monetaire compensatie. 

Bij vrijwilligerswerk denken we al gauw aan werken in soepkeukens of de dierenambulance. Dat kun je meestal niet een middagje gaan doen – je wordt echt onderdeel van een organisatie en er wordt een significante investering van je persoonlijke tijd en energie gevraagd. Daarbij sluit het vrijwilligerswerk vaak niet aan op het werk waar je in het dagelijks leven je geld mee verdient.

Bij Pro Bono Digital denken we dat dit beter kan. Een bedrijf of professional kan een groot verschil maken voor een NGO of non-profit organisatie

Hoe maak jij een positieve impact?

Door medewerkers van een bedrijf in staat te stellen om vrijwilligerswerk te doen, kunnen zij een bijdrage leveren aan een betere wereld. Voor steeds meer professionals is dit een belangrijk doel in hun leven: de wereld een klein stukje beter achterlaten. Aangezien het soms moeilijk kan zijn om die zingeving in het alledaagse werk te vinden, hebben veel professionals te kampen met somberheid, depressies en burn-outs. Ze kiezen een andere baan of verlaten het werkveld helemaal. Maar als diezelfde mensen de kans krijgen zich in te zetten voor een hoger doel, zonder dat ze daar meteen twee dagen minder voor hoeven te gaan werken, stijgt de tevredenheid over het huidige werk. 

 

Als een bedrijf haar medewerkers kan helpen een positieve impact te maken, zal dat zich dubbel en dwars terugbetalen.

Hoe kan een bedrijf pro bono werk leveren?

Wat jij als bedrijf ook te bieden hebt, er is altijd wel een stichting die jouw diensten of advies kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Hulp bij de uitvoering van een IT-project
  • Ontwerp van een nieuw logo
  • Optimalisatie van een website
  • Managen van een online campagne

 

Binnen het bedrijf overleg je wie graag een aantal uur per week (eenmalig of op terugkerende basis) hieraan zou willen besteden. Vervolgens ‘doneer’ je de tijd van die werknemers aan de organisatie die jij wil steunen. 

Leg betekenisvolle contacten

Jij als bedrijf breidt hiermee je netwerk uit. Je legt nieuwe, waardevolle contacten en laat je medewerkers ervaring opdoen binnen een andere organisatie. Je bouwt een duurzame en strategische samenwerking op en bevordert de positieve relaties tussen bedrijven en lokale gemeenschappen. Maar vooral doe je iets goeds voor de samenleving. En daarmee maak jij de wereld een klein beetje mooier. 

Samen impact maken? Sluit je hieronder aan!